Розвивальна технологія навчання на уроках української мови у старших класах


На початку 30-х років XX ст. Л. С. Виготський висунув ідею навчання орієнтованого на розвиток дитини як на основну мету.
Ідеї Л. С. Виготського були розроблені й обґрунтовані в межах психологічної теорії діяльності (О. М. Леонтьєвим, П. Я. Гальперіним та ін.). У результаті перегляду традиційних уявлень про розвиток та його співвідношення з навчанням на перший план було висунуто становлення дитини як суб’єкта різноманітних видів та форм людської діяльності.





З огляду на особливості технології розвивального навчання, пропоную створення ряду уроків, які включають в себе:
а) уроки на формулювання навчального завдання – їх компонентами є оцінка можливостей учня, створення ситуації успіху через особистісну мотивацію; практичне завдання, доступне для виконання кожним учнем; рефлексія способу дії, обговорення того, що зроблено. Під час цих уроків навчальне завдання постає лише наприкінці заняття, а протягом усього уроку учень осмислює те, чого не знає;
б) уроки моделювання – пропонують завдання, що розглядалися на попередньому уроці,  вони виконують роль моделі і зумовлюють необхідність нового способу дій. Такі види завдань легко і надовго запам’ятовуються;
в) урок контролю – передбачає усвідомлення учнями ролі перевірки й оцінювання знань для підвищення якості їх навчально-пізнавальної роботи;
г) урок оцінювання дій – спонукає учнів сумлінно виконувати свої навчальні завдання, сприяє виробленню у них уміння аналізувати свою роботу, критично оцінювати її результати, виховує почуття обов’язку і відповідальності.

Фрагмент уроку для 10 класу з теми: «Правила написання складних слів разом, окремо, через дефіс. Правопис складноскорочених слів»
Мета: розширити відомості десятикласників про написання складних слів; формувати уміння розпізнавати складні та складноскорочені слова в тексті, а також правильно писати їх; виховувати любов до рідної мови.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання:  таблиця «Правопис складних слів», картки для самостійної роботи.
ХІД УРОКУ
ІV. Засвоєння нового матеріалу у процесі виконання практичних завдань
              1. Розподільний диктант (випереджальне завдання)
Завдання: запропоновані слова записати у дві колонки: 1 - слова, що пишемо разом, 2 - слова, що пишемо через дефіс.
Навчально-виховний, лівобережний, мікропроцесор, м'ясо-молочний, видимо-невидимо, телешоу, купівля-продаж, чистотіл, шестиденний, південно-східний, сніжно-білий, кисло-солодкий, жовтогарячий, авіалайнер, дискотека, автостоп, прем'єр-міністр, радіовузол, яхт-клуб, червоно-коричневий, школа-інтернат, сінов'язалка.
2.  Розгляньте таблицю (робота в групах).
Слово вчителя: Уважно подивіться на таблицю і визначте, коли складні слова пишуть разом, окремо або через дефіс. Ознайомившись з правилам, проаналізуйте розподільний диктант, виправте та поясніть написання складних слів.
Разом
Через дефіс
Усі складноскорочені слова й похідні від них: міськрада, профспілка, радгосп, соцстрахівський. Сюди належать усі складноскорочені з першими частинами авіа-, авто-, агро-, біо-, вело-, водо-, газо-, геліо-, гео-, гідро-, екзо-, екста-, електро-, зоо-, ізо-, квазі-, кіно-, космо-, лже-, макро-, мета-, метео-, мікро-, мілі-, моно -, фоно-, фото- і под.
Складні слова, утворені від сурядних словосполучень, у яких слова рівноправні і між ними можна поставити сполучник і: фізичний і математичний — фізико-математичний, жовтий і голубий — жовто-голубий, гіркий і солоний — гірко-солоний, темний і синій — темносиній;
Але: жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, хитромудрий, зловорожий
Прислівники, утворені сполученням прийменника з іншою частиною мови: вгору, донині, надвоє, спідлоба
Повторення того самого слова з метою підсилення його основного значення, зокрема: в дієсловах для підсилення інтенсивності дії: писав-писав, робив-робив; у прикметниках і прислівниках для вираження великої міри, ознаки: білий-білий, легенький-легенький, тихо-тихо
Складні слова, утворені від підрядних словосполучень: життя дати — життєдайний, сільське господарство — сільськогосподарський
Поєднання синонімічних слів: гидко-бридко, зроду-віку, тишком-нишком; антонімічних слів: більш-менш, видимо-невидимо; близьких значенням слів, що передають єдине поняття: батько-мати (батьки), хліб-сіль (їжа); слів із тим самим коренем, але різними афіксами: великий-превеликий, давним-давно, з давніх-давен, мало-помалу, сила-силенна, тихий-тихесенький
Складні географічні назви, перша частина яких вказує на сторону світу: Північнокримський канал, північноморський
Поєднання слів, що позначають приблизність: день-другий, година- дві, не сьогодні-завтра, три-чотири
Частини пів-, напів- із загальними назвами: півнеба, пів’яблука, піввідра
Складні вигуки та звуконаслідування: гей-гей, бом-бом
Складні слова, першою частиною яких є кількісний числівник, коли він не позначається цифрою: двобічний, сімдесятиріччя, трикутник, чотиримісячний
Частини пів-, напів- із власними назвами: пів-Києва, напів-Європа
Складні займенники і прислівники з компонентом будь-, -небудь, казна-, хтозна-, -то: будь-хто, хтозна-що, казна-який
Прислівники, утворені від прикметника за допомогою префікса по- і суфіксів -ому, -ему, -ипо-своєму, по-вовчи

3.   Гра  «Згадай слово»
Завдання: пригадати і записати складні слова, що є:
I варіант - назвами рослин;
II варіант - назвами сіл, міст;
III варіант - українськими прізвищами.
Довідка:
– рослини: чар-зілля, сон-трава, мати-мачуха, горицвіт, первоцвіт, перекотиполе, розрив-трава, льон-довгунець...
– назви міст, сіл: Волгоград, Верхньодніпровськ, Кам'янець-Подільський, Новоград-Сіверський, П'ятихатки, Лихославль, Новоград-Волинський, Рава-Руська, Старокостянтинів, Нововолинськ, Чистоводне, Страхолісся...
– прізвища: Непийпиво, Непийвода, Перебийніс, Убийвовк, Біловерхий, Панібудьласка, Скоробагатий, Ясногорська, Твердохліб, Добрийвечір, Нетудихата, Кривоніс, Скороход; Нечуй-Левицький, Карпенко-Карий, Квітка-Основ'яненко...
Визначити спосіб творення складних слів. Зробити словотворчий аналіз двох із них.
4. Навчальне редагування Прочитати подані прикметники. З’ясувати суть допущених орфографічних помилок. Записати відредаговані слова.
Українопольський, гірко-кислосолодкий, синю-ваточервоний, сліпоглухонімий, хитро-мудрий, червоно-гарячий, індивідуальнобригадний, трансатлантичний, воєнностратегічний, військовопатріотичний, пруськоавстрійський.
Прогнозоване виконання: Україно-польський, гірко-кисло-солодкий, синювато-червоний, сліпоглухонімий, хитромудрий, червоногарячий, індивідуально-бригадний, трансатлантичний, воєнно-стратегічний, військово-патріотичний, пруськоавстралійський.
Три прикметники розібрати за будовою. Пояснити, яким способом утворені ці прикметники.
5. Перепишіть слова, вставте пропущені сполучні голосні. Виконайте морфемний та словотвірний розбір виділених слів.
Чорн..зем,  дарм..їд, світл..люб, шовк..пряд, прац..люб,  вітр..гон, стал..вар, газ..провід, лист..гриз,  бур..вій,  мед..вар, земл..черпалка,  сонц..поклонник, дров..руб,  житт..люб.
Коментар:  Робота на уроці різнотипна, дозволяє вчителю реалізувати такі цілі розвивального навчання, як формувати теоретичну свідомість і мислення, передати дітям не лише знання, вміння й навички, але й способи розумових дій, відтворити в навчальній діяльності дітей логіку наукового пізнання. Учні мають випереджальне завдання, виконавши його, вони активізують залишкові знання щодо правопису складних слів. Крім того, учні не бояться помилитися, наступне завдання (опрацювання теоретичного матеріалу) допомагає учням знайти і проаналізувати свої помилки, виправити їх, пояснити правильний правопис слів. Запропоновані завдання забезпечують розуміння й прийняття дитиною навчального завдання, позицію дитини як повноцінного суб’єкта діяльності, який здійснює самостійно всі етапи: цілепокладання, планування, реалізацію мети і аналіз (оцінку) результату. Учні вчаться самостійно знаходити, виправляти і пояснювати свої помилки. Також завдання спрямовані на розвиток умінь і навичок різнотипного аналізу слів (морфемний, словотвірний). 

2 коментарі:

  1. Розвивальності не бачу! Виходить, що будь-яка нова тема буде розвивати учня. І тоді це автоматичне застосування цієї технології? Зробіть коментар!

    ВідповістиВидалити

Проєктна технологія навчання

Метод проєктів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник ще у 20-і роки минулого сторіччя в США. Метод ще має назву методу ...