Програмоване навчання на уроках української мови


Технологія програмованого навчання — це технологія самостійного індивідуального навчання за заздалегідь розробленою навчальною програмою з допомогою спеціальних засобів (програмованого підручника, особливих навчальних машин тощо). Вона забезпечує кожному учневі можливість здійснення навчання відповідно до його індивідуальних особливостей (темп навчання, рівень научуваності тощо).

Цілі і завдання програмованого навчання:
• ефективне навчання на основі науково розробленої програми;
• навчання, яке враховує індивідуальні дані дитини.

Характерні риси технології програмованого навчання:
• розподіл навчального матеріалу на окремі невеликі частини, що легко засвоюються;
• включення системи приписів з послідовного виконання певних дій, направлених на засвоєння кожної частини;
• перевірка засвоєння кожної частини. При правильному виконанні контрольних завдань учень отримує нову порцію матеріалу і виконує наступний крок навчання; при неправильній відповіді учень отримує допомогу і додаткові роз’яснення;
• фіксація результатів виконання контрольних завдань, які стають доступними як учням (внутрішній зворотний зв’язок), так і педагогові (зовнішній зворотний зв’язок).

Принципи програмованого навчання (за В. П. Беспальком)
Першим принципом програмованого навчання є певна ієрархія керуючих пристроїв.
Термін «ієрархія» означає ступінчасту підпорядкованість частин в якомусь цілісному організмі (або системі) при відносній самостійності цих частин. Тому говорять, що управління таким організмом або системою побудоване за ієрархічним принципом.
Суть другого принципу — принципу зворотного зв’язку.
Зворотний зв’язок необхідний не тільки педагогові, але й учневі; одному — для розуміння навчального матеріалу, іншому — для корекції. Тому говорять про оперативний зворотний зв’язок. Зворотний зв’язок, який служить для самостійної корекції учнями результатів і характеру розумової діяльності, називається внутрішнім.
Третій принцип програмованого навчання полягає в здійсненні ступінчастого технологічного процесу при розкритті та поданні навчального матеріалу. Виконання цієї вимоги дозволяє досягти загальнозрозумілості навчальної програми.
Четвертий принцип програмованого навчання виходить з того, що робота учнів за програмою є строго індивідуальною, виникає природна вимога вести направлений інформаційний процес і надавати кожному учню можливість просуватися в навчанні зі швидкістю, яка для його пізнавальних сил найсприятливіша. Дотримання принципу індивідуального темпу й управління в навчанні створює умови для успішного вивчення матеріалу всіма учнями, хоча й за різний час.
П’ятий принцип вимагає використання спеціальних технічних засобів для подачі програмованих навчальних матеріалів при вивченні ряду дисциплін, пов’язаних з розвитком певних рис особистості і якостей учнів, наприклад, хорошої реакції, орієнтування. Ці засоби можна назвати навчальними, оскільки ними моделюється з будь-якою повнотою діяльність педагога в процесі навчання.

Хочу запропонувати Вам алгоритм синтаксичного розбору простого ускладненого речення до теми «Просте ускладнене речення» (11 клас).

ПОСЛІДОВНІСТЬ СИНТАКСИЧНОГО РОЗБОРУ ПРОСТОГО УСКЛАДНЕНОГО РЕЧЕННЯ:
1. Виділіть речення в тексті, визначте граматичну основу.
2. З’ясуйте вид речення за метою висловлювання
                                                          
Розповідне               Питальне            Спонукальне
 3. З’ясуйте вид речення за емоційним забарвленням
                                                      
Окличне                                         Неокличне
 4. Проаналізуйте граматичну основу, схарактеризуйте речення за будовою
                                                                      
односкладне/ двоскладне                         повне/ неповне
  5. Визначте тип речення за наявністю другорядних членів
                                                               
      поширене                              непоширене
6. Охарактеризуйте речення за наявність ускладнювальних компонентів
                                                                        
        ускладнене                                     неускладнене
 (відокремленими членами,
 вставними словами,
  однорідними  членами,  звертаннями)                      
7. Схарактеризуйте ускладнювальні компоненти речення.
8.  Поясніть розділові знаки.

Коментар: обов'язковою формою роботи при вивченні синтаксису мови є синтаксичний аналіз речення.  Через те, що в школі вивчаються речення різних типів, учні часто можуть заплутатись у послідовності синтаксичного розбору. Найчастіше вчителі пояснюють синтаксичний розбір речення за схемою, що спричинює ряд причин: учні бояться переплутати схожі схеми аналізу речення і проаналізувати речення не за тією схемою, бояться переплутати пункти схеми аналізу речення (чи пропустити його). Більш того, в 11 класі школярі вивчають і повторюють не один тип речення, тому запамятати декілька схожих схем може стати великою проблемою. Якщо ж схему структурувати, учні отримають «покрокову шпаргалку», як правильно аналізувати просте ускладнене речення.
Для ефективного запам'ятововування послідовності аналізу доцільно застосовувати алгоритм. Учні запам'ятають послідовність та закріплюють її на практиці. Коли учні проаналізують декілька разів речення за алгоритмом, вони запамятають логіку аналізу простого ускладненого речення. 
Доцільно застосовувати роботу з алгоритмами на уроках засвоєння нових знань та  уроках підготовки до контрольної роботи.
Робота з алгоритмами може бути реалізована двома способами:
1)    учитель дає учням вже готовий алгоритм і координує роботу за ним;
2)     учитель дає лише зразок і учні самостіно складають алгоритм відповідно до теми уроку.

1 коментар:

Проєктна технологія навчання

Метод проєктів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник ще у 20-і роки минулого сторіччя в США. Метод ще має назву методу ...