"Є лише дві цінності, які ми можемо передати своїм дітям. Одна з них - коріння, інша - крила".

 
Фрагмент № 1 
 Тема: Фразеологізми – перлини української лексики
Мета: поглибити знання учнів з української фразеології; розкрити функціонально-стилістичні можливості лексичних та фразеологічних одиниць; формувати вміння використовувати фразеологізми у мовленні; розвивати творче мислення, комунікативну активність учнів; удосконалювати вміння працювати самостійно, в групах і колективно; виховувати пошану до скарбниці народної мудрості, інтерес до вивчення рідної мови.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Хід уроку
V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Слово вчителя. Фразеологізми – перлини мови. Це невичерпні скарби народної мудрості. Той, хто добре володіє мовою, збагачує думку і слово фразеологізмами, прислів’ями, приказками, крилатими словами та виразами. А як вони з’явились у мові?
1. «Мозковий штурм»
Які вам відомі джерела українських фразеологізмів?
(відповіді учнів)
Слово вчителя. Є вислови, що виникли на власному грунті, і вислови, запозичені з різних мов у різні часи. Протягом віків осідали в мові найяскравіші за формою та найбагатші за змістом слова – з античних і біблійних легенд, з літописних переказів, з художньої літератури, з історичних та наукових джерел.
Джерела фразеології:
-          Народна мудрість (Виносити сміття з хати).
-         Крилаті вислови (І чужому научайтесь, і свого не цурайтесь).
-         Вислови професійно-виробничого походження (у своєму репертуарі).
-         Вислови Біблійного походження (терновий вінець; чаша терпіння).
-         Антична міфологія (Ахіллесова п′ята)
  2. Робота в групі. Завдання, яке стоїть перед вами – наведіть приклад до кожного джерела фразеології  (робота на дошці).
3. «Дуель»
Перша група пригадує фразеологізми із словом «рука», друга – із словом «ніс». Пояснити їхнє значення.
Презентують результати обидві групи ланцюжком. Виграє та група, яка пригадає та зможе пояснити якомога більше фразеологізмів.
Довідка 1.
Золоті руки – про людину, яка все вміє.
На руках носити – виявляти велику увагу.
Опустити руки – бути бездіяльним.
Рука руку миє – про спільників у якійсь поганій справі.
 Руки вгору піднімати – визнати себе переможеним, відмовлятися від боротьби.
Руки зв’язати – позбавити свободи.
Руки розв’язати – звільнити від якогось обов’язку.
Руки сверблять (1) – поривання до якоїсь роботи.
Руки сверблять (2) – бажання ударити, побити когось.
Рукою подати – близько, поруч.
Руку мати – мати підтримку, мати покровителя.
Руку набити – набути досвіду в якійсь справі.
Руку подати – допомогти, підтримати морально.
Руку  тягти (за кимось) – ставати на чийсь бік в якійсь суперечці.
Своя рука – владика – про необмежене свавілля.
Узяти себе в руки – оволодіти собою.
Права рука – найближчий помічник.
Як без рук – почувати себе безпорадним.
Рукам волі не давати – не битися, не зачіпати когось.
Руки короткі – немає достатньої влади, можливості зробити що-небудь.
Руки не стоять – не мати бажання до якого-небудь виду діяльності.
Руки підкласти – безкорисливо допомогти комусь.
Рук не чути – стомлюватись від праці.
Руку позолотити – дати хабара або нагороду за ворожіння.
Під гарячу руку – спересердя, у гніві, зопалу, не думаючи.
Під руками – поруч, близько.
З легкої руки – вдале починання.
Довідка 2.
Ніс задирати – зазнаватися.
Сунути свого носа в чужі горшки (в чужий город) – втручатися в чужі справи.
Ніс утерти – показати свою перевагу, перевершити когось.
Закрутило в носі – припало не до вподоби.
Закрутити носом – відмовитись від чогось, завередувати.
 Заорати (запороти) носом – впасти на що-небудь.
Зарубати на носі – добре запам’ятати.
Мугикати під ніс – дуже тихо наспівувати щось.
Муркнути собі під ніс – сказати щось невиразно.
Мати мухи в носі – про того, хто нервує, має неврівноважену поведінку.
Аж в носі закрутило – неприємно вразило.
Бубоніти під ніс – говорити невиразно.
Вдарило в ніс – вразити неприємним запахом.
Вище ніс – не журитися.
Водити за ніс – обіцяти, але не виконувати.
Не сунь носа до чужого проса – не втручайся в чужі справи.
І носом не поведе – не звертає уваги.
Новий рік на носі – незабаром.
Комар носа не підточить – бездоганно.
Залишитися з носом – ні з чим.
Не бачити далі свого носа – недалекоглядність, не бачити очевидного.
Тримати ніс за вітром – бути в курсі справи.
Клювати носом – дрімати.
4.  «Диво в решеті». Вибірковий диктант.
Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато».
Поставити на ноги; видимо-невидимо; підкрутити гайки; крутити носом; хоч греблю гати; роботи по шию; каламутити воду; кури не клюють; давати волю язику; дивитись крізь пальці; роботи по самі вуха; як цвіту по всьому світу; ні сіло ні впало; не з руки; одним духом; до сьомого поту; сила-силенна; на край світу; хоч лопатою загрібай; як з-під землі; рукою сягнути; і світу не видно; як грибів після дощу; з доброго дива; не за нашої пам'яті; як зірок на небі; як піску морського; давати волю рукам; дихнути не дати; зубами держати; одним миром мазані; не дати вгору глянути; тьма-тьмуща; вуха в'януть; як у бездонну бочку.

Відповіді: видимо-невидимо, хоч греблю гати, роботи по шию, кури не клюють, роботи по самі вуха, як цвіту по всьому світу, до сьомого поту, сила-силенна, хоч лопатою загрібай, і світу не видно, як грибів після дощу, як зірок на небі, як піску морського, дихнути не дати, не дати вгору глянути, як у бездонну бочку, тьма-тьмуща.

 Коментар: учитель розпочинає роботу з учнями із пошуку джерел фразеології: відбувається збір інформації (ідей учнів), систематизація відповідей учнів, які потім узагальнюються  у висновку. Наступний вид роботи - груповий. Дошка поділена навпіл, учні працюють у групах, прагнуть перемогти суперників, тому участь беруть усі учні: допомагають товаришам по команді,  уважно слухають один одного. Вправа "дуель" - ключова у цьому фрагменті. Окрім того, що команди мають пригадати якомога більше фразеологізмів, учні мають пояснити значення запропонованих. Тому учні дослухаються один до одного, намагаються спільно знайти "істину": пригадати якомога більше фразеологізмів, пояснити значення запропонованих висловів (спочатку своїй команді, а потім - суперникам). Перевірка вправи відбувається у вигляді дуелі (обмін інформацією за моделлю методу "ти - мені, я - тобі").  Остання вправа - на розпізнення і систематизацію фразеологізмів: учні мають не лише "бачити" і пояснювати їх, а й групувати згідно умовам. 

Фрагмент №2 
Тема: Лексикологія. Синоніми. Антоніми.
Мета: повторити матеріал із теми «Лексикологія», поглибити знання учнів про групи слів за значенням, закріпити навички розпізнавання, визначення і використання у мовленні омонімів, синонімів, антонімів, удосконалювати вміння учнів відрізняти омоніми від багатозначних слів, правильно вживати їх у мовленні;  розвивати логічне мислення учнів, довготривалу образну пам'ять, уміння визначати суттєве, глибоко, вдумливо аналізувати виконувану роботу, розвивати уяву, активізувати пізнавальну діяльність учнів; збагачувати словниковий запас, підвищувати мовну й мовленнєву культуру учнів;  за допомогою мовленнєво-комунікативно-дидактичного матеріалу виховувати любов до рідного слова, до Батьківщини; виховувати бажання вчитися.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.
Хід уроку
IV. Закріплення вивченого матеріалу
1. Бліц-завдання («Мозковий штурм»)
1.1. Вправа «П'ятий зайвий»
Перед вами стоїть завдання:  поєднуючи синоніми у синонімічні ряди, треба знайти зайве слово (Усно). Пояснити, чому.
1.     Вести мову, розмовляти, говорити, співати,  виголошувати.
2.     Смуток, журба, скорбота, сміх, печаль.                              
3.     Сильний, дужий, слабкий, потужний, міцний.                 
4.     Хуртовина, дощ, віхола, завія, хурделиця.                     
5.      Чемний, привітний, грубий,  люб'язний, делікатний.     
1.2. Вправа «Формування синонімічного ряду»
Завдання таке: продовжіть синонімічний ряд. 
·        Дружити -  приятелювати, товаришувати, ладити, брататися;
·        Сучасний - найновіший, нинішній, сьогоднішній, модерний, теперішній;
·        минулий -  дотеперішній, попередній, колишній, тодішній, пережитий.     
·        хуга -  метелиця, хуртовина, заметіль, віхола, завія.
Викладач: А тепер перейдемо до іншої групи слів – антонімів.
1.3. Вправа « Скажи без затримки»
Дібрати антоніми до наведених слів. Відповідає кожен учень з групи по черзі.
І ряд
ІІ ряд
Швидко ( повільно)
Гарний ( поганий)
Теплий ( холодний)
Ранок ( вечір)
Зима ( літо)
Скупість ( щедрість)
Старість ( молодість)
Дружба ( ворожнеча)
Шкідливий ( корисний)
мудрий ( дурний)
Зло ( добро)
Увійти ( вийти)
Високо ( низько)
Чистий ( брудний)
хвалити ( лаяти)
мир ( ворожнеча, війна)
стояти( сидіти)
чистий ( брудний)
порожній ( повний)
кислий ( солодкий)

Вправа «Знайди швидко» 
Завдання: прочитайте прислів’я. Випишіть антоніми (речення на дошці).                 Як впливають вони на зміст і виразність прислів’їв?
1. Вгору не підскочиш, униз не провалишся. 2. Хто високо літає, той низько сідає. 3. Зле – не гнися, добре – не пнися. 4. Колос повний гнеться до землі, а пустий догори стирчить. 5. Свої сухарі кращі чужих пирогів. 6. Від гніву старієш, від сміху молодієш. 7. Молодість лінива – то старість плачлива.
Вправа «Емоційний інтелект»
Отже, перед вами стоїть задача скласти полілог.  До вашого класу прийшов новачок. Він нічого не знає про наш навчальний заклад. Новий учень звернувся до вас з проханням розповісти йому якнайбільше про школу. При цьому не забудьте використати у своєму мовленні синоніми, антоніми, які б виражали ваші емоції та почуття.
 (Обговорюємо ситуацію)

Коментар: Метод "мозкового штурму" у фрагменті - багаторівневий. Бере участь увесь клас. 1 рівень - знаходить "зайве" у синонімічному ряду учень, якого запитує вчитель; пояснити причину, чому обране однокласником слово - зайве, має його сусід по парті. Потім учень, який пояснював, шукає зайве слово у наступному рядку. 2 завдання ускладнюється тим, що учні мають самостійно створити синонімічний ряд, маючи лише початкове слово. 3 завдання - зміна вектора. Учитель звертає й активізує пам'яті учнів на брата синоніма - антоніма. Тому завдання легке. Важкість у тому, що учні не знають, про що їх запитають, тому мають бути уважними, дослухатися до однокласників, бути готовими пояснити або продовжити завдання товариша, якщо той помилився. Друга вправа спрямована на роботу з антонімами: учні мають знайти їх у реченні, проаналізувати їх стилістичну роль у реченні. Таким чином, учень шукає відповідь самостійно, а коли пояснює матеріал - навчає своїх однокласників. Останнє завдання (обговорення ситуації) - найважче і найважливіше. Учні мають спільно скласти полілог, тому вони повинні уважно слухати один одного, бути активними, висловлювати свою думку, при цьому залучати лексику, вивчену на уроці.  

Фрагмент № 3 
Тема уроку:  Однорідні члени речення
Мета уроку: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, повторити поняття про речення з кількома рядами однорідних членів; домогтися засвоєння правил вживання розділових знаків при однорідних членах речення; вдосконалювати вміння знаходити в реченні вивчені пунктограми; розвивати увагу, мислення; виховувати любов до рідного краю.
Тип уроку: урок поглиблення знань.
Хід уроку
III. Систематизація і узагальнення вивченого
1. «Дуель»
 Кожний ряд задає іншому запитання. Хто швидше дасть відповідь.
- Що таке однорідність?
- Якими частинами мови можуть бути виражені однорідні члени речення?
- Які сполучники вживаються при однорідних членах речення ?
- Скільки в реченні може бути рядів однорідних членів?
- Які члени речення не є однорідними?
2.  Робота з текстом
Прочитати текст. Визначити тему та ідею.
- До якого типу мовлення він належить?
- Доберіть назву.
- Випишіть однорідні члени речення.
Коло підніжжя Богданової гори в Чигирині є каплиця Святої Покрови, яка була побудована в 1995 році за проектом архітектора Сергія Кілессо в стилі українського бароко. Каплицю орієнтовано на вулицю, що веде до сходів на Замкову гору. Через двері-вітраж добре проглядається інтер'єр каплиці, де можна побачити позолочений кіот з іконою Покрови. На місці сучасного музейного комплексу в ході розкопок було виявлено 263 поховання козацької доби. 14 жовтня 1995р. в день Святої Покрови, покровительки козаків, відбулося урочисте перепоховання до каплиці мешканців гетьманської столиці. Є одна легенда про те, як Свята Покрова стала покровителькою козаків. Одного разу йшло велике 100000-не військо турків та татар на Чигирин. Козаки та інші жителі міста розуміли, що не зможуть перемогти в бою з ворогом, стали просити допомоги у Святої Покрови. Їхні молитви були почуті і Покрова опустила свій білий рушник та місто та його жителів. Підійшовши до Чигирина, військо нічого не побачило... Ні міста, ні будинків, ні людей. Так Свята Покрова стала покровителькою козаків.
3. Творче завдання
Групова робота (на картках)
1 група – підготувати розповідь про однорідні члени речення, накреслити схеми.
2 група ‒ підготувати короткий огляд – повторення відомостей про єднальні, протиставні і розділові сполучники .
3 група – записати речення . Зробити синтаксичний розбір .
З джерел Холодного Яру витікають річечки Серебрянка, Жаб’янка, Осота, Косарка, Розанка .
Цілющі води, чисте повітря холодноярського лісу сприяють довголіттю людей.
4 група – пояснити, чому в наведених реченнях в одних випадках  перед сполучниками , що повторюються,  ставиться кома, а в інших не ставиться:
-         Вечір гаптував небеса і золотом, і сріблом, і янтарем .
-         Гнів і жаль, огонь і холод, несамовита радість і гірка туга охопила серце гайдамаки.
З поданими словами скласти речення .
І так і сяк , ні світ ні зоря , ні дати ні взяти , ні живий ні мертвий.
(заслуховування відповідей груп)
4. Пояснювальний диктант
Знайти однорідні члени речення , пояснити розділові знаки .
Красень ти, Холодний Яре! Десятки сіл і хуторів обступають багатотисячні гектари дрімучих лісових масивів. Царина героїчного минулого українського народу: сотні мовчазних скіфських курганів, козацькі могили на цвинтарі, церкви, таємні підземні ходи та печери, могутні вали, чисті, як сльоза, криниці. Правічна наша історія.
Коментар: метод "дуель" - систематизація засвоєних знань з теми. Учні мають не тільки пам'ятати теорію, а й вміло її опрацьовувати (виокремлювати головне, формулювати питання, відповідати на питання суперників). Відбувається взаємонавчання. Проміжний етап - робота з текстом: учні знаходять однорідні члени речення. Творче завдання - групове, диференційоване. Перші дві групи - учні середнього і достатнього рівнів - отримують завдання репродуктивного характеру. 3 і 4 групи - учні достатнього і високого рівнів - важчого і творчого характеру. Відповідають групи згідно нумерації команд. Таким чином, кожен учень працює, висловлює свої думки, реалізує свій потенціал. Пояснює матеріал один одному та іншим групам. Останнє завдання - узагальнююче. Виконується ланцюжком. 

Висновок: Як говорив Папа Іван Павло ІІ: "Є лише дві цінності, які ми можемо передати своїм дітям. Одна з них - коріння, інша - крила". Інтерактивне навчання трохи змінює цей крилатий вислів: "Щоб Ваші діти отримали коріння - дайте їм крила". Якщо Ви звернете увагу, то помітите, що у запропонованих фрагментах вчитель не має традиційної ролі носія інформації. Учні видобудовують потрібну інформацію самостійно, діляться нею з однокласниками. Учні самі виступають у ролі вчителя в той час, коли вчитель задає напрямок роботи, дозволяючи учням реалізувати себе. 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Проєктна технологія навчання

Метод проєктів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник ще у 20-і роки минулого сторіччя в США. Метод ще має назву методу ...