Проблемне навчання

   
Основні етапи проблемного навчання: 1) Створення проблемної ситуації; 2) Формування проблеми; 3) Встановлення способів розв'язання проблеми; 4) Розв'язання проблеми; 5) Підсумки та перевірка встановленої залежності.
Проблемне навчання починається із створення проблемної ситуації, яка виникає під час розповіді вчителя, спостереження, розгляду схем, аналізу якогось процесу, практичної діяльності тощо.
Основа проблемної ситуації - суперечність між старими знаннями і новими фактами, які не можна пояснити на основі старих знань. Першою ознакою проблемної ситуації в навчанні є створення трудності, для подолання якої учень повинен виявити власну розумову діяльність. Проблемна ситуація повинна бути важливою для учня, а її створення пов'язане з його інтересами і досвідом. Тоді проблемна ситуація забезпечить піднесення емоційного стану учня, збудить його інтерес до нового, створить сприятливі умови для активізації пізнавальної діяльності.
Постановка навчальної проблеми, її формування - важливий етап проблемного навчання. Він має свої закономірності, які слід знати для правильної організації навчання.
При постановці проблеми слід пам'ятати, що:
1.Перед поставкою проблеми слід повторити ті знання, які потрібні для розв'язання поставленої проблеми;
2.Необхідно дотримуватись принципу доступності;
3.Учні повинні розв'язувати навчальні проблеми, тобто їх слід навчити прийомів відокремлення відомого від невідомого, виділення невідомого і зосередження на ньому уваги.
3) урок-пошук істини;
4) урок-дослідження;
5)  урок-семінар.
 Проблемне викладання - це створення учителем системи проблемної ситуації під час викладання навчального матеріалу та управління діяльністю учнів, коли вони розв'язують поставленні проблеми.

      Процес постановки проблеми має декілька етапів:

        а) аналіз проблемної ситуації;
        б) усвідомлення суті задруднення;
        в) словесне формування проблеми.


Беручи до уваги реалізацію цілей проблемного навчання, можна виділити такі типи уроків:
1) урок-диспут;
2) урок-відкриття;

Фрагмент уроку з української мови ( 10 клас)
Тема: Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності


Мета:  з’ясувати  основні  випадки   чергування   у – в, і – й; удосконалювати навички правильної вимови звуків української мови; розвивати навички правильного вживання у – в, і – й в усній та писемній мові; удосконалювати уміння знаходити й виправляти орфографічні помилки у писемному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до рідної мови, а також відчуття її краси як основи естетичного виховання.
Тип уроку: урок  формування практичних умінь і навичок
Обладнання: таблиця, підручник, картки. 

Хід уроку

V. Вивчення нового матеріалу.
1.       «Дайте відповідь».
·      -   Поміркуйте, чи є різниця у значенні прийменників у і в, сполучників і, й.
·     -   Порівняйте: у лісі, в лісі, брат і сестра, мама й бабуся. Чи не можна користуватись лише одним із них? Обґрунтуйте свою думку.
·   -  Чи легко вимовляти: «Постав в воду», «Сергій й Юра»? Поміркуйте, як усунути трудність у вимові?

2. Проблемне питання.
 Слово вчителя.
 Звуки  в  мовленнєвому  потоці поєднуються й розміщуються так, щоб їх легко було вимовляти, щоб вони були зрозумілі для слухача і гармоніювали між собою. Усі це надає мовленню мелодійності, приємного звучання, милозвучності. 
Сьогодні ми повинні віднайти еліксир милозвучності української мови, з'ясувавши, коли варто писати "у", а коли "в" (  і//й). 

3. Розподільний диктант (робота на картках). 
Слово вчителя.
Спочатку перевіримо ваші залишкові знання зі середньої школи, а, можливо, мовну інтуїцію.  Оберіть те, що вважаєте запротрібне, вибір обґрунтуйте. 

Пливи у/в бік лісу; Богдан і/й Марія; ось і/й гості; Ольга і/й Павло; ранок у/вдома; бути у/в гарній формі; і/й знову дощі; Оксана і/й не знала; ракета і/й супутник; ти і/й Яну покликав; енергія у/в твоєму тілі; еге ж, і/й освіта вища; скинь у/в Твіттер; треба у/вчитися; елементи у/в таблиці; якось і/й їх запросимо.

3.       Робота з таблицею.
Слово вчителя.
Розгляньте таблицю. Поясніть правило чергування у-в. 
Дайте відповіді на питання:
1. Якими правилами ви користувалися, виконуючи попереднє завдання?
2. Які правила для вас нові? 
3. Чи повна таблиця? Чого не вистачає? 
Основні випадки чергування  у — в

У   вживається
В   уживається
У — В  не чергуються
Між приголосними: навчаюсь у гімназії
Між голосними:
 була в Одесі
У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:
воротар,  усмішка.
На початку речення перед приголосним: Узошиті немає помилок.
На початку речення перед голосними:     В оранжереї красиві квіти.
У власних іменах і в словах іншомовного походження:
Ворскла,  Врубель.
Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-:    Я  у Львові.
Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв-  і под.)

Моя вдача. 

4. Пошукова робота
Слово вчителя.
Знайдіть самостійно ссновні випадки чергування сполучників   і — й  за допомогою ваших  ґаджетів. 
5. Формування гіпотез (виступи учнів). Обговорення правил. 

Завжди і
Завжди й
Після будь-якого розділового знака:
Вітер війнув, і  облетіло листя.
Між голосними звуками:
срібло  й  олово.
Між приголосними  звуками:
Ось  і  прийшла  весна.
Початок речення.
І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).
Після голосного звука перед       приголосним:
розуміє  й  пояснює.
Зіставлення понять: зима і літо.
Перед  звуком [й]   та буквами я, ю, є, ї:    
                     Воля і яснії сни.
       
 7.       Виконання тренувальних вправ.

 «Спиши і поясни».
Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки.
Не (у, в)чи плавати щуку, вона знає (у, в)сю науку. Просивсь вовк (в, у) пастухи, а свиня – (у, в) городники. (У, в) лісі був (і, й) дров не бачив. Вік живи – вік (у, в)чись.
Перепишіть сполуки слів, вибравши потрібний прийменник або сполучник. Сторінка у/в підручнику; збірка «Тиша і/й грім»; знайди і/й підкресли; Яна і/й Юля; і/й доки мені чекати; щоправда, у/в нас спекотно; конвалії і/й жоржини; напиши у/в Твіттері; представник у/в області; гра у/в рулетку; він і/й є чемпіон; гроші — у/в кишені; моря і/й озера; у/в основних положеннях; побували у/в Осло; цукор додайте у/в каву; і/й туди і/й сюди; іди і/й читай; ці і/й інші ініціативи; у/в чистовику; ми і/й тут перші; бути у/в авангарді.

1 коментар:

Проєктна технологія навчання

Метод проєктів не є принципово новим у світовій педагогіці. Він виник ще у 20-і роки минулого сторіччя в США. Метод ще має назву методу ...