Основні етапи проблемного навчання: 1) Створення проблемної ситуації; 2) Формування проблеми; 3) Встановлення способів розв'язання проблеми; 4) Розв'язання проблеми; 5) Підсумки та перевірка встановленої залежності.
Проблемне навчання починається із створення проблемної ситуації, яка виникає під час розповіді вчителя, спостереження, розгляду схем, аналізу якогось процесу, практичної діяльності тощо.
Основа проблемної ситуації - суперечність між старими знаннями і новими фактами, які не можна пояснити на основі старих знань. Першою ознакою проблемної ситуації в навчанні є створення трудності, для подолання якої учень повинен виявити власну розумову діяльність. Проблемна ситуація повинна бути важливою для учня, а її створення пов'язане з його інтересами і досвідом. Тоді проблемна ситуація забезпечить піднесення емоційного стану учня, збудить його інтерес до нового, створить сприятливі умови для активізації пізнавальної діяльності.
Постановка навчальної проблеми, її формування - важливий етап проблемного навчання. Він має свої закономірності, які слід знати для правильної організації навчання.
При постановці проблеми слід пам'ятати, що:
1.Перед поставкою проблеми слід повторити ті знання, які потрібні для розв'язання поставленої проблеми;
2.Необхідно дотримуватись принципу доступності;
3.Учні повинні розв'язувати навчальні проблеми, тобто їх слід навчити прийомів відокремлення відомого від невідомого, виділення невідомого і зосередження на ньому уваги.
3) урок-пошук істини;
4) урок-дослідження;
5) урок-семінар.
Проблемне викладання - це створення учителем системи проблемної ситуації під час
викладання навчального матеріалу та управління діяльністю учнів, коли вони
розв'язують поставленні проблеми.
Процес
постановки проблеми має декілька етапів:
а) аналіз проблемної ситуації;
б) усвідомлення суті задруднення;
в) словесне формування проблеми.
Беручи до уваги реалізацію цілей проблемного навчання, можна виділити такі типи
уроків:
1) урок-диспут;
2) урок-відкриття;
Фрагмент уроку з української мови ( 10 клас)
Тема: Поняття милозвучності.
Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Обладнання: таблиця, підручник, картки.
Хід уроку
V. Вивчення нового
матеріалу.
1. «Дайте відповідь».
· - Поміркуйте, чи є різниця у значенні прийменників у і
в, сполучників і, й.
· - Порівняйте: у лісі, в лісі, брат і сестра, мама й
бабуся. Чи не можна користуватись лише одним із них? Обґрунтуйте свою думку.
· - Чи легко вимовляти: «Постав в воду», «Сергій й Юра»?
Поміркуйте, як усунути трудність у вимові?
2. Проблемне питання.
Слово
вчителя.
Звуки в мовленнєвому потоці
поєднуються й розміщуються так, щоб їх легко було вимовляти, щоб вони були
зрозумілі для слухача і гармоніювали між собою. Усі це надає мовленню
мелодійності, приємного звучання, милозвучності.
Сьогодні ми повинні віднайти еліксир
милозвучності української мови, з'ясувавши, коли варто писати "у", а
коли "в" ( і//й).
3. Розподільний диктант (робота на
картках).
Слово вчителя.
Спочатку
перевіримо ваші залишкові знання зі середньої школи, а, можливо, мовну
інтуїцію. Оберіть те, що вважаєте запротрібне, вибір обґрунтуйте.
Пливи у/в бік лісу; Богдан і/й Марія; ось і/й гості;
Ольга і/й Павло; ранок у/вдома; бути у/в гарній формі; і/й знову дощі; Оксана
і/й не знала; ракета і/й супутник; ти і/й Яну покликав; енергія у/в твоєму
тілі; еге ж, і/й освіта вища; скинь у/в Твіттер; треба у/вчитися; елементи у/в
таблиці; якось і/й їх запросимо.
3. Робота з таблицею.
Слово вчителя.
Розгляньте таблицю.
Поясніть правило чергування у-в.
Дайте відповіді на
питання:
1. Якими правилами ви
користувалися, виконуючи попереднє завдання?
2. Які правила для
вас нові?
3. Чи повна таблиця?
Чого не вистачає?
Основні випадки чергування у — в
У вживається
|
В уживається
|
У —
В не чергуються
|
Між приголосними: навчаюсь у гімназії
|
Між голосними:
була в Одесі
|
У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:
воротар, усмішка.
|
На початку речення перед приголосним: Узошиті
немає помилок.
|
На початку речення перед голосними: В оранжереї красиві квіти.
|
У власних іменах і в словах іншомовного походження:
Ворскла, Врубель.
|
Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а
також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-,
-зв-: Я у Львові.
|
Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-,
-хв-, тв.- зв- і под.)
Моя вдача.
|
4. Пошукова робота
Слово вчителя.
Знайдіть самостійно ссновні випадки чергування
сполучників і — й за допомогою
ваших ґаджетів.
5. Формування гіпотез (виступи учнів). Обговорення правил.
6. Доповнення таблиці
(https://vseosvita.ua/library/osnovni-vipadki-cerguvanna-u-v-i-j-8594.html)
Завжди і
|
Завжди й
|
|
Після будь-якого розділового знака:
Вітер війнув, і облетіло
листя.
|
Між голосними звуками:
срібло й олово.
|
|
Між приголосними звуками:
Ось і прийшла весна.
|
||
Початок речення.
І летіли знов іскри ясні (О.
Олесь).
|
Після голосного звука
перед приголосним:
розуміє й пояснює.
|
|
Зіставлення понять: зима і літо.
|
||
Перед звуком [й] та буквами я, ю, є,
ї:
Воля і яснії сни.
|
||
7. Виконання
тренувальних вправ.
«Спиши і поясни».
Спишіть прислів’я,
розкриваючи дужки.
Не (у, в)чи плавати
щуку, вона знає (у, в)сю науку. Просивсь вовк (в, у) пастухи, а свиня – (у, в)
городники. (У, в) лісі був (і, й) дров не бачив. Вік живи – вік (у, в)чись.
Перепишіть
сполуки слів, вибравши потрібний прийменник або сполучник. Сторінка у/в підручнику; збірка «Тиша і/й грім»;
знайди і/й підкресли; Яна і/й Юля; і/й доки мені чекати; щоправда, у/в нас
спекотно; конвалії і/й жоржини; напиши у/в Твіттері; представник у/в області;
гра у/в рулетку; він і/й є чемпіон; гроші — у/в кишені; моря і/й озера; у/в
основних положеннях; побували у/в Осло; цукор додайте у/в каву; і/й туди і/й
сюди; іди і/й читай; ці і/й інші ініціативи; у/в чистовику; ми і/й тут перші;
бути у/в авангарді.
Супер! 5 балів
ВідповістиВидалити